by
Muhammet Umut Danış | Tem 26, 2024
İTÜ Makina Fakültesi 3 öğrenci kulübü ve 7 proje takımı ile farklı alanlarda etkinliklerde ve geleceğe yönelik yenilikçi çalışmalarda bulunmaktadır. Kulüp ve takımlarda yer alan öğrenciler ulusal ve uluslararası platformlarda çalışmalarıyla fakültemizi temsil etmektedirler.
İTÜ Makina Fakültesi 3 öğrenci kulübü ve 7 proje takımı ile farklı alanlarda etkinliklerde ve geleceğe yönelik yenilikçi çalışmalarda bulunmaktadır. Kulüp ve takımlarda yer alan öğrenciler ulusal ve uluslararası platformlarda çalışmalarıyla fakültemizi temsil etmektedirler.
İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibi İESC'2024
21-22 Eylül tarihlerinde Belçika'da düzenlenen iLumen European Solar Challenge 2024 (iESC24) yarışmasında, İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibi olarak Challenger kategorisinde ülkemiz ve üniversitemiz başarıyla temsil edilmiştir. 9 farklı ülkeden 15 takımın yer aldığı bu kategoride, yarışmanın zorlu 24 saatlik dayanıklılık etabı başarıyla tamamlanmış ve National Champion kupası kazanılmıştır. Bu süreçte, takım olarak gösterilen performans ile hem teknik bilgi birikimi hem de ekip çalışması uluslararası arenada sergileme fırsatı bulunmuştur.
Yarış Öncesi Hazırlık
Yarış hazırlıkları kapsamında, öncü grup olarak belirlenen ekip üyeleri yarış alanına 16 Eylül tarihinde ulaşıp gerekli lojistik işlemlere başlamıştır. Diğer ekip üyeleri ve yarış aracı, kısa bir süre sonra yarış alanına varmıştır. Varışla birlikte kamp alanı düzenlenmiş ve yarış öncesi son hazırlıklar tamamlanmıştır. Ekip olarak kamp alanında birlik ve beraberlik içinde çalışarak, yarış sürecine en iyi şekilde hazırlanılmıştır.
Dinamik ve Statik Kontroller
Yarışın ilk aşamasında, aracımızın teknik ve güvenlik standartlarını karşılaması için scrutineering (teknik kontrol) sürecinden geçilmiştir. Ancak bu süreçte 19 Eylül saat 13.45'te yaşanılan bir kaza sonucu aracımızda bazı mekanik hasarlar meydana gelmiştir. Ekip olarak gösterilen özverili çalışmalarla bu sorunlar 22 saat özveriyle çalışarak giderilmiş aracımız tekrar yarışa hazır hale gelmiştir. Karşılaşılan bu zorluğa rağmen, ekip ruhuyla çalışarak araç dinamik parkur testleri için hazırlanmış ve yarışa devam edebilecek duruma gelinmiştir.
Aracımız, scrutineering sürecinde yaşanan kazanın ardından yapılan onarımlar sonrasında yeniden kontrol edilerek onay almıştır. Ancak bu kazadan dolayı tekrar scrutineeringe girildiği için, 2 saat olan dinamik parkur test sürecinin kalan 45 dakikası etkili şekilde kullanılmıştır. 8 tur atılarak dinamik parkurda belirlenen kriterlere göre testler gerçekleştirilmiştir. Bu testlerde, hem aracımızın pistteki performansı değerlendirilmiş hem de temkinli bir sürüş ile tüm kriterler başarıyla tamamlanmıştır.
Gece Testi
Yarışmadan önceki gece gerçekleştirilen 2 saatlik gece testi, aracımızın dayanıklılığını ve ekibimizin gece sürüşü koşullarındaki koordinasyon becerilerini ölçmek için önemli bir fırsat sunmuştur. Bu süreçte, 24 saatlik yarışta gece sürüşü yapacak olan tüm pilotların pistte deneyim kazanmaları için gece sürüşüne katılmaları sağlanmıştır. 5 pilotumuz, karanlıkta aracın performansını ve yol tutuşunu değerlendirme imkanı bulurken, toplamda 28 tur atılmış ve 112 km mesafe katedilmiştir.
Yarış Başlangıcı
Yarışın başlangıcı, zorlu koşullara rağmen ekibimize büyük bir motivasyon sağlamıştır. Takımımız 13. sıradan start almıştır ve hemen ardından bu dezavantaj aşılmıştır. Yarış boyunca her 2 saatte pilot değiştirilmiş ve toplam 11 pilot değişikliği gerçekleştirilmiştir. Pilot değişimleri sırasında lastiklerde aşınma tespit edildiğinde, ekibimiz hızlı ve etkili bir şekilde 9 lastik değişimi yapmıştır ve aracın ön düzen ayarları düzeltilerek aşınmaların en aza indirilmesi sağlanmıştır. Lastik, enerji yönetimi ve pilot değişimi süreçleri etkin bir şekilde yönetilmiş ekip olarak uyum içinde çalışılmış ve pit alanındaki sürenin verimli şekilde kullanımına özen gösterilmiştir. Böylece yarışta sürekli olarak strateji uygulama fırsatı bulunmuştur.
Yarış Verileri
Yarışta şarj hakları yarış stratejisine uygun bir şekilde kullanarak toplam 3 adet 1'er saatlik şarj molası verilmiştir. 24 saatlik yarış süresinde 70 dakika boyunca pit alanında kalınmış bu sürenin 16 dakikası elektriksel teknik arızalar, 54 dakikası ise lastik değişimi için harcanmıştır. Lastik başına ortalama 6 dakikalık bir değişim süresiyle çalışarak süreç en iyi şekilde yönetilmiştir. Pilot değişimleri için ise toplamda 53 dakika harcanmış ve tüm bu süreler en verimli şekilde değerlendirerek yarışın her anında varlık gösterilmiştir.
National Champion Ödülü
Tüm zorluklara rağmen, 13. sırada başlanılan yarış 7. sırada tamamlanmıştır. Ortalama tur süresi 4 dakika 55 saniye olurken, en hızlı turumuz 4 dakika 4 saniyede tamamlanmıştır. Gösterilen üstün performans sayesinde "National Champion" kupasını kazanılmıştır. Bu deneyim, ekibimizin hem teknik bilgi hem de takım ruhu açısından önemli kazanımlar elde etmesini sağlamış ve gelecekteki yarışlar için motivasyonunu artırmıştır.
Ekibimize gösterdikleri performanstan dolayı teşekkür ederiz.
TeknoFest Robotaksi-Binek Otonom Araç Yarışması
TeknoFest 2024 Robotaksi-Binek Otonom Araç Yarışması'nın sonuna gelinmiştir. İTÜ ZES Güneş Arabası Ekibi, 367 takım arasından sıyrılarak önce 38, ardından final aşamasındaki seçmelerde 24 takım arasında yer almayı başarmıştır. Bu süreçte ekip olarak büyük bir özveriyle çalışılmış ve hem yarışma sürecinde hem de iki haftalık test süresince çok değerli deneyimler kazanılmıştır. Sistemler sürekli olarak geliştirilerek uluslararası arenada rekabetçi bir konuma yükselmek hedeflenmektedir. TeknoFest’den kazanılan deneyim ile bu sene gerçekleşecek Shell Eco Marathon Otonom yarışında derece yapılması hedeflenmektedir.
İTÜ Racing
İTÜ Racing tarafından tasarlanıp geliştirilen IST-24 isimli formula öğrenci aracının tanıtımı, 12 Temmuz 2024’te İTÜ Ayazağa Yerleşkesi, Süleyman Demirel Kültür Merkezi’nde düzenlenen bir lansman ile gerçekleştirilmiştir.
İTÜ Facilis
İTÜ Facilis Otomobil Takımı 19-24 Mayıs tarihlerinde Fransa’nın Nogaro kentinde gerçekleşen Shell Eco-marathon Europe & Africa yarışmasında İçten Yanmalı Prototip kategorisinde bir litre benzinle 582 km giderek 26 takım içerisinde 13. olmayı başarmıştır.
İTÜ EPGİK
İTÜ EPGİK tarafından, 26-27 Şubat 2024 tarihleri arasında düzenlenen Makinistanbul, Gümüşsuyu Prof. Dr. Necmettin Erbakan Yerleşkesi’nde otomotivden savunma sanayisine birçok sektörün öncü şirketleriyle mühendislik öğrencilerini buluşturmuştur.
Makine mühendisliği öğrencilerinin ilgi duydukları alanlarda öncü faaliyetler yürüten firmalardan gelen temsilcilerin deneyim ve düşüncelerini dinleme fırsatı bulduğu programda, otomotiv ve savunma sanayisi alanlarında güncel bilgilerin ve aktüel koşulların dinleyiciyle paylaşıldığı iki panel yer almıştır.
Ayrıca mühendis adaylarının iş görüşmesi sürecini deneyimleyebileceği mülakat simülasyonları, öğrencilerin mühendislik yeteneklerini geliştirmesine fırsat tanıyan vaka analizi etkinlikleri ve sertifikalı eğitimler gerçekleştirilmiştir. programda “Geleceği Tasarlamak” ve “Üretimde Dijital Çağ ve Sürdürülebilirlik” başlıklı seminerlere yer verildi.
Öğrenci kulüpleri ve proje takımları listesine aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:
Proje Takımları
Öğrenci Kulüpleri